Små Verdensborgere

27-02-2020

Tilstrækkelig søvn et vigtig for børns velbefindende og udviling. For lidt eller for dårlig søvn kan hæmme barnets vækst, immunforsvar, koncentration og indlæringsevne. Hvis barnet er frisk og udhvilet  om morgenen og i løbet af dagen har det fået søvn nok.

Læg barnet til at sove på det rigtige tidspunkt. Det rigtige tidspunkt er når barnet er træt MEN ikke OVERTRÆT. Barnet skal være mæt, tryg og rolig for at kunne falde i søvn. Små børn har nogle gange svært ved at falde til ro, det er meget almindeligt og er ikke fordi barnet er " forkælet" eller at i griber det forkert an, nej det betyder at barnet har noget det vil fortælle jer og har derfor brug for jeres ro og nærvær for at det selv kan falde til ro.

En god ide, kan være et putteritual...

Det skal nemlig forberede barnet på at nu skal det sove. Det skal være HYGGELIGT og ikke tage for lang tid, højst 10 minnutter, hvis det bliver for langt tror barnet at nu skal vi lege og i forældre får mindre lyst til at gennemføre ritualet, hvis det tager alt for lang tid.

Børst tænder, læs en lille godnat historie eller syng en vuggevise gerne den samme hver aften.

Dæmp lyset, skru ned for lyd og aktiviteter i god tid så der er en tryg, stille og rolig aften.

De færeste børn falder i søvn med det samme så efter putteritualet kan i sidde og holde jeres barn i hånden, det giver barnet mere tryghed og det falder hurtigere i søvn og i viser barnet at nu skal det sove. I kan også vælge at gå ud af rummet efter putte ritualet, men nogle børn føler sig tryggere ved i er der til de sover. Tal  med hinanden om, hvad i mener er bedst for jeres familie. Sommetider skal der noget helt helt andet til :-)

04-02-2020

Lider dit lille barn af forstoppelse  eller diarre kan du bruge punktet på billedet, det vil gøre at barnet lettere kan trykke afføringen ud da det påvirker tyktarmen og giver balance.

04-02-2020

 

 

Fordøjelse

Inden man får børn er det nok de færsete der går og taler om prutter og bæh, men når barnet er født og og har haft sin første afføring, begynder samtalerne med venner, familie og i mødregruppen og handle om emnet fordøjelse, ja når de starter her i dagplejen fortsætter det ofte et langt stykke hen af vejen, der tales om lugt og konsistens, hvor ofte og ikke mindst, hvor meget 😊 En god fordøjelse er vejen til al sundhed, et stærkt immunforsvar, det gælder både for børn og voksne.

Ca. 70% af vores immunforsvar sidder i fordøjelsen. Tarmens bakterieflora har en stor betydning de er involveret i de signaler der går ud til stort set alle kroppens celler i hormonsystemet og nervesystemet. For at fordøjelsen skal fungere optimalt skal det være balance mellem gode og dårlige tarmbakterier, der skal være flest af de gode bakterier. De gode bakterier kendes som mælkesyrebakterier. 
spis mange fibre i form af grønt, frugt og fuldkorn. spis evt. mad med indhold 

A38, Acido som er gode for tarmfloraen og dermed immunforsvaret. Først og fremmest styrker du dit barns fordøjelse ved at spise sundt. Det vil sige groft, grønt og sunde fedtstoffer, små børn må også gerne spise smør. Der kan også købes et kost tilskud med gavnlige tarmbakterier som støtter fordøjelsen. Undersøgelser viser at probiotika styrker børns immunforsvar.